مدیر تجهیزات پزشکی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: قاچاق براساس ماده 2 قانون مجازات اسلامی یک جرم کیفری پیش بینی شده است.
مدیر تجهیزات پزشکی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: قاچاق براساس ماده 2 قانون مجازات اسلامی یک جرم کیفری پیش بینی شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر سید فخرالدین معصومی افزود: براساس قانون ورود و خروج کالا باید با نظارت و در حضور ماموران گمرک انجام شود و چنانچه کالایی بدون انجام تشریفات گمرکی و یا از مبادی غیر گمرکی (غیر رسمی) و یا بر خلاف قوانین و مقررات گمرکی وارد و خارج شود، این اقدام قاچاق محسوب می شود.
وی با اشاره به پیامدهای اقتصادی ناشی از قاچاق، تصریح کرد: شکل گیری اقتصاد زیر زمینی و فرار مالیاتی، کاهش درآمدهای دولت(عوارض گمرکی و درآمدهای ارزی)، کاهش سطح تولید ملی، کاهش اشتغال و هدر رفتن منابع ارزی کشور از جمله این پیامدهاست.
اهمیت نظارت و برخورد با قاچاق تجهیزات و ملزومات پزشکی
دکتر معصومی ادامه داد: تجهیزات و ملزومات پزشکی از اقلام کالاهای سلامت محور هستند (تهدید سلامت جامعه) و تجهیزات و ملزومات پزشکی از اجزاء مثلث درمان بوده و به صورت تهاجمی و غیر تهاجمی برای انسان بکار می روند.
وی با بیان اینکه تجهیزات و ملزومات پزشکی ارزش سرمایه ای بالینی دارند و سرمایه در گردش در این حوزه بسیار بالاست، یادآور شد: عدم امکان پیگیری مشکلات خدمات پس از فروش از کمپانی سازنده ( تأمین قطعات و....) و نیز عدم امکان پیگیری مشکلات کیفی وسیله از کمپانی سازنده سایر پیامدهای ناشی از قاچاق نظیر صدمه به تولید، کاهش اشتغال و... از دیگر دلایل نظارت و برخورد با قاچاق تجهیزات و ملزومات پزشکی است.
وی با اشاره به اقدامات اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص پیشگیری و مبارزه با قاچاق تجهیزات و ملزومات پزشکی، گفت: ثبت وسایل پزشکی و اختصاص کد IRC و ایجاد سامانه های استعلام اصالت و کیفیت، تعریف و ساماندهی شبکه های توزیع قانونی از طریق ثبت و شناسنامه دار کردن شرکت های تولید کننده/ واردکننده/ توزیع کننده و واحدهای صنفی و ایجاد فهرست خرید ملزومات پزشکی و با تعیین قیمت از جمله این اقدامات است.
مدیر تجهیزات پزشکی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تدوین دستورالعمل نظارت و ارزیابی ازسطوح مختلف توزیع و عرضه ابلاغ به کلیه دانشگاههای علوم پزشکی و ایجاد شبکه نظارتی در سراسر کشور، نمونه برداری از سطح توزیع و عرضه(طرح PMS)، همکاری با سازمان تعزیرات حکومتی، مراجع قضایی، نیروی انتظامی و سایر دستگاههای ذیربط و برگزاری گشت های مشترک از دیگر اقدامات صورت پذیرفته است.
وی همکاری با اتحادیه های مربوطه در سطح کشور و انجام بازرسی مشترک از واحدهای صنفی، پیگیری الصاق برچسب اصالت برروی وسایل پزشکی، پیگیری آموزش برای واحدهای صنفی از طریق اتحادیه های مربوطه، انجام فرایندهای بازدید از اصناف کالا پزشکی و داروخانه های تابعه و انجام فرایندهای نظارتی (ارزیابی وارد کننده و تولیدکننده و شرکتهای توزیع کننده) و ساماندهی مسئولین فنی تجهیزات پزشکی جهت شرکت ها در سامانه های مربوطه را نیز از دیگر اقدامات پیشگیرانه از قاچاق عنوان کرد.